schermafbeelding-2016-10-21-om-22-01-32

Recensie

HMC#Multitabloid#21-09-2016#GEE#1#GEE_Regio_06#2#cci

Interview Gooi- en Eemlander 21-09-16 in Het Baarnsch Lyceum

artikel-trouw-lr

Marten van de Wier, Trouw 13-8-2016
De tentoonstelling stond in de zomer in Kamp Vught

int-ernst-ad

Interview met Ernst Verduin in AD

Grote Kerk
Radio-interview
met Sietze Landmeter van de Hervormde Gemeente Loenen.
Tot en met 30 juli was de tentoonstelling in de Grote Kerk in Loenen aan de Vecht.

Hoe belangrijk is anno 2016 nog een expositie over de Tweede Wereldoorlog? Deze vraag stelde de lokale Nijmeegse omroep N1 18 april 2016 bij de opening van de tentoonstelling in Bibliotheek Mariënburg, Nijmegen.

Aangrijpende expositie over post uit WOII - Amstelveen - dichtbi

Amstelveen Dichtbij, 11-3-2016

filmpje RTV

Mooi kort interview (2,5 min) met Tonny Geelhoed-Peeters, dochter van verzetsman Nico Peeters, over de brieven van haar vader.
RTV Utrecht 17-1-2016

Interview Tonny Geelhoed-Peeters

AD Amersfoort, 21-1-2016

Artikel in Historiek en op NPO geschiedenis n.a.v. de uitzending mei 2016 Alle kinderen op transport, waarvoor Mirjam Huffener de research deed. Brieven uit 1943 vertellen het verhaal van de kindertransporten uit kamp Vught. Getuigen schreven hun familie en vrienden over wat ze voor hun ogen zagen gebeuren. De brieven zijn te zien in de tentoonstelling.

Publicatie in Historiek. Bij de opening van de tentoonstelling in Nijmegen ging mede-samensteller Arie van Dalen in op vluchtelingenbeleid toen en nu. Hij zei onder meer het volgende: “Ik geloof niet dat Europa haar grenzen volledig kan opengooien. Dat zou tot een complete ontwrichting kunnen leiden. Maar we kunnen mensen die vluchten voor oorlog en ander geweld niet in de kou laten staan. Terugkijkend naar de jaren dertig zou ik zeggen: zo wil je als land niet de geschiedenis ingaan.”

Int Natascha Amersfoort Nu web

Amersfoort Nu, 20-1-2016

Limburger krant

Sittard, 12-11-2015

 

Every face has a name 2

Artikel in historiek.net

“Bij het maken van de tentoonstelling “Waarom schrijf je me niet” – Post uit de Vergetelheid stuitte ik, bij het doorploegen van archieven op beeldmateriaal, genadeloos op alle aspecten die de expositie wil belichten: het belang van communicatie, de consequenties van censuur, privacyverlies – de totale ontmenselijking. Ik zag de foto’s, ik kende de verhalen. Maar wat het echt betekent begon ik te vatten bij de documentaire Harbour of Hope, over de aankomst en opvang van concentratiekampgevangenen in Zweden, april/mei 1945.”